skip to Main Content
Boottest: Capelli Tempest 1000

Boottest: Capelli Tempest 1000

In navolging van de USA kiezen steeds meer Europese werven voor aandrijving met 1,2 of 3 buitenboordmotoren. Yamaha introduceerde een serie nieuwe V-6 motoren die zijn voorzien van de nieuwste mogelijkheden. Botentekoop testte de twee 300 pk Yamaha V-6 outboards aan de spiegel van de Capelli Tempest 10.0. Een fraaie, snelle combinatie.

Capelli is bouwer van verschillende soorten RIB’s in zes verschillende lijnen zoals Luxury Line en Work Line. De geteste Capelli Tempest 1000 Open is er een uit de Top Line en deze is ontworpen door het Capelli design team. De styling van de RIB’s is van de hand van de fameuze Italiaanse ontwerper Roberto Curto, die behalve Capelli RIB’s, ook boten ontwierp voor Galeon en Portofino, naast motorfietsen voor MV Agusta en Ducati. Met de styling zit het dus wel goed.

Boottest: Capelli Tempest 1000 1De geteste Capelli Tempest 1000 Open is er een uit de Top Line en deze is ontworpen door het Capelli design team.

Open?

Ook de Capelli werf heeft mooie rapportcijfers. Ga maar na, 45 jaar op de markt, op dit moment 64 modellen in productie waarvan 47 RIB modellen. De werf heeft 36 lokale importeurs over de hele wereld. In Nederland worden Capelli RIB’s op de markt gebracht door Rubberboot Holland en Witsen Marine.  Naast de geteste Tempest 10.00 Open is er ook een WA (Walk Around) versie. De Tempest 10 Open is, anders dan je zou denken, niet helemaal, maar gedeeltelijk open. De RIB heeft een compacte kajuit en de stuurpositie is overdekt met een fraaie, slanke T-top. De naam Open slaat op de rest van de RIB, die onder meer een zonnedek voorin en een mooie U vormige zitgroep in het gedeelte voor de motor.

Boottest: Capelli Tempest 1000 2De Capelli Tempest 1000 in de haven.

Comfortabel

Deze Tempest lijkt bedoeld voor tochten over elk denkbaar vaarwater in combinatie met comfortabel gebruik in de haven. De kajuit onder de stuurconsole is comfortabel genoeg voor weekendgebruik. Je hebt er een (in een nette omkisting weggewerkt) toilet en een ruim tweepersoons bed. Naast de ingang is een simpel schakelbord en een handige plek voor de audio installatie. Op de stuurpositie is een dubbele bank, met opklapbaar deel om staand gesteund te varen. De T-top steunt met twee forse buizen aan de achterzijde op de buitenkeuken. Met de tafel van de U-vormige zit in de laagste stand ontstaat een ruim zonnebed. De motoren, maximaal is 2 x 300 pk, zijn vrij ver binnen de romp geplaatst en er omheen zijn delen waar je vanaf zou kunnen duiken. De tubes zijn uiteraard van Hypalon, 1670 decitex. Zoals het hoort op een kwaliteitsrib.

Boottest: Capelli Tempest 1000 3Met de tafel van de U-vormige zit in de laagste stand ontstaat een ruim zonnebed.

Marktleider

En dan de motoren. Na meer dan 60 jaar buitenboordmotoren te hebben geproduceerd is Yamaha marktleider in Europa voor de modellen boven 200 pk. Er zijn wereldwijd meer dan 900 dealers en in Nederland is afgelopen jaar ruim 40% meer verkocht dan het gemiddelde van de voorgaande jaren. In het hogere segment bestaat de lijn nu uit twee V8 motoren van 425 en 375 pk en de nieuwe lijn V6 motoren van 300, 250 en 225 pk. De nieuwe Yamaha serie V6 motoren beschikt over een aantal unieke eigenschappen. Zo worden de motoren niet meer met een externe hydraulische stuurcilinder bestuurd, maar met een elektrische. Dat heeft een fors aantal voordelen. Je hebt geen zware hydraulische stuurcilinder op de spiegel meer nodig, want de stuurmotor past binnen de buitenboordmotor behuizing. Het is een imposant 4,2 liter blok met de twee rijen van drie cilinders. De motoren zijn lichter dan ooit, met 263 kilo voor de 300pk, inclusief de nieuwe besturing 288 kilo. De motor is naar beide zijden 32 graden te draaien.

Boottest: Capelli Tempest 1000 4De motoren zijn lichter dan ooit, met 263 kilo voor de 300pk, inclusief de nieuwe besturing 288 kilo.

Helm master

De elektrische besturing zorgt er voor dat de motor aan vlakke spiegels kan worden gemonteerd en dat tilten van de motor tot een veel hoger niveau mogelijk is. Ook maakt de nieuwe besturing koppeling met het Yamaha Helm master systeem mogelijk. Dat houdt in dat de boot voor het manoeuvreren met de joystick te besturen is en dat ook autopilot en het automatisch volgen van voor-ingestelde koersen mogelijk is. Ook het virtuele ankersysteem is fijn, waarbij het Helm master systeem de GPS gegevens gebruikt om de boot op exact dezelfde positie en in dezelfde richting te laten liggen. Andere noviteiten van de motor is een geïntegreerd systeem om de motor door te spoelen na gebruik op zout water. Dit spoelsysteem is afkomstig uit de XTO serie. Ook nieuw is een superslim uitlaatsysteem. Door de uitlaatgassen bij achteruitvaren de andere kant op te stuwen, wordt achteruitvaren gemakkelijker en met name bij 2000 toeren een stuk krachtiger. Tenslotte is het staartstuk opnieuw vormgegeven en is de aandrijfas zonder grote ingrepen te vervangen. Het is een motor met geavanceerd gemak.

Boottest: Capelli Tempest 1000 5De Capelli toont zich een betrouwbare metgezel die nooit onverwachte bewegingen maakt en razendsnel kan accelereren.

Exercitie

Bij het wegvaren merk je het gemak van de joystick. De motoren luisteren als een Olympisch dressuurpaard naar de bewegingen van de joystick, waardoor het extreem eenvoudig is om de boot op de gewenste plek te leggen. Voor veel startende watersporters is het afmeren een bron van zorg, met de Helm master is dat nooit meer nodig. De motoren zijn op lage toeren lekker stil, zodat je ook in de vroege ochtend ongemerkt van je afmeerplek kunt wegvaren. Geef je gas, dan merk je de fijne combinatie van een goed onderwaterschip en de power van de V6. Moeiteloos springen we over de golven van de Middellandse Zee en dan wordt een testvaart een exercitie in bootcontrole. Dat is niet lastig, want de Capelli toont zich een betrouwbare metgezel die nooit onverwachte bewegingen maakt en razendsnel kan accelereren. In 7,3 seconden passeren we de 30 knopen grens (55 km/u). Na amper 20 tellen bereiken we de topsnelheid van 94 kilometer per uur. Dat dit op een onrustige zee lukt zegt iets over de kwaliteit van de combinatie. Want een degelijke RIB met de nieuwste Hightech motor maakt de meeste mensen blij. De RIB staat op de prijslijst voor €119.840 de nieuwe motoren beginnen bij €30.745 per stuk. Dat maakt dat deze combinatie vanaf ongeveer €187.000 verkrijgbaar is.

Boottest: Capelli Tempest 1000 6De Capelli vaart moeiteloos over de Middellandse zee.

Technische gegevens Capelli Tempest 1000 open met Yamaha F300

  • Lengte (m.): 10,10
  • Breedte (m.): 3,33
  • Diepgang (m.): 65 cm
  • Waterverplaatsing (kg.): 2450 kg excl. motoren
  • Motor pk (kW): 2 x 300 pk Yamaha F300
  • Vanaf-prijs (incl. btw): Motor € 30.745 p.s. excl. rigging, boot vanaf €119.840
Back To Top